برای عادت دادن فرزندتان به خوردن صبحانه ، به نکات زیر توجه کنید:

اگر فرزنداتان به حدی دیر بیدار می شود که برای صبحانه خوردن وقتی باقی نمی ماند، ساعت خواب او را یک ربع عقب بکشید و صبح ها هم او را یک ربع زودتر بیدار کنید.

اگر فرزندتان  صبح ها احساس گرسنگی نمی کند ، با مقدار کم صبحانه ، یک گاز از لقمه ، یا لیوان آبمیوه شروع کنید . همچنین می توانید ساعت شام کودک را عقب بکشید . وقتی کودک شروع خوردن صبحانه می کند، گرسنگی هنگام شام او و مقدار غذایی که در شب می خورد کم شده و بد از حدود دو هفته صبحانه تبدیل به یک وعده غذایی می شود که کودک قبل از آن احساس گرسنگی می کند و از خوردن آن لذت می برد.

اگر کودک شما به خوردن صبحانه های سنتی مثل پنیر علاقه ندارد، سعی کنید برایش خامه یا شکلات صبحانه تهیه کنید یا مربایی را که دوست دارد درست کنید. خوردن ماست، میوه ، شیر یا کلیک های خانگی هم چیزی است که اگر امتحان کنید، نتیجه بخش خواهد بود.

بهتر است حواستان به کافئین هم باشد. کافئین در قهوه ، نوشابه های گازدار و بعضی آدامس ها وجود دارد. این ماده میتواند باعث عدم تمرکز و بی قراری کودکان در مدرسه شود. کودکان در این حالت با یادگیری مشکل خواهند داشت و نمی توانند در مدرسه آرام سرجایشان بنشیند. کودکانی که عصر یا شب غذاهای کافئین دار مثل نوشابه خورده باشند، شب دیر به خوب می روند ، راحت نمی خوابند، صبح با صبحانه خوردن مشکل دارند و در کلاس یادگیری کمی دارند . بهتر است خورد غذاهای کافئین دار را برای بچه ها محدود کنید یا به تعطیلات موکول کنید.

یک کار جالب دیگر این است که درست کردن صبحانه را به همراه کودکتان انجام دهید  این کار را برای او به یک ماجرای با مزه تبدیل کنید به این ترتیب کودکان عادات غذایی صحیحی را کسب کرده و در طول عمرشان ادامه می دهند . حتی اگر صبح ها وقت این کار را ندارید، شب ها میز صبحانه را بچینید.

اگر کودک هر روز صبح بیدار شود و یک قالب پنیر و یک استکان چای روی میز انتظارش را بکشند و بخواهید به زور او را به خوردن صبحانه مجبور کنید، حق دارد که بگوید میل ندارم. پس بهتر است حوصله به خرج دهید ، میز صبحانه را متنوع تر کنید: از غلات پرک شده کم شیرین که در شیر ریخته می شوند . بعضی از بچه ها دوست دارند صبح ها غذا بخورند. می توانید برای آنها عدسی یا سوپ تهیه کنید.

صرف صبحانه با مشارکت

بدانید بچه ها همیشه از رفتار شما الگو بر می دارند . بنابراین تصمیم بگیرید مثالی خوبی برای فرزنداتان باشید. اگر خود با لذت به خوردن صبحانه عادت کنید و برای این کار وقت بگذارید ، کودک هم آرام و ناخود آگاه از شما تقلید می کند . از روزهای تعطیل هم غافل نشوید همه با هم سر میز صبحانه بنشینید و به صبحانه هم مثل وعده های غذایی دیگر برای دور هم جمع شدن اهمیت دهید.

کودکان را در تمام مراحل تهیه صبحانه ، از خرید مواد غذایی تا تهیه آن و چیدن آن روی میز مشارکت دهید.

میان وعده ها

کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده نیاز دارند. در این سنین کودکان باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداری غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند . در عین حال کبد که مسئول ذخیره گلوکز به صورت گلیکوژن و آزاد سازی آن به خون در صورت نیاز می باشند، در کودکان این سنین کبد تنها برای 4 ساعت گلیکوژن ذخیره می کند بنابراین ، دانش آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده های بیشتر نیاز دارند و باید بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند. ارزش غذائی میان وعده ها باید در نظر گرفته شود. دانش آموزان باید بدانند آنچه که می تواند نیازهای آنها را تامین کند موادی چون چیپس ، پفک و سایر تنقلات کم ارزش نیستند بلکه موادی دارای ارزش غذائی می باشد که از یک یا چند گروه اصلی غذائی تهیه شده باشند. استفاده از انجیر خشک ، توت خشک، بادام ، پسته ، گردو، برگه زرد آلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال ، نارنگی ، زرد آلو، انگور، لیمو شیرین، و… سبزیجاتی نظیر هویج، کاهو، خیار و ساندویچ هایی مثل نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما می تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذائی دانش ا»وزان قرار گیرد. باید توجه داشت که اگر والدین ساندویچ ها را که شب درست می کنند حتما تا صبح در یخچال نگهداری شد. بخصوص در فصولی که هوا گرم است و امکان فاسد شدن مواد غذائی وجود دارد باید حتی الامکان هنگام رفتن به مدرسه ساندویچ ها تهیه شوند . این مواد علاوه بر ارزش غذائی بالا، کم هزینه بوده و به راحتی در دسترس اکثریت خانواده ها قرار می گیرد . به طور خلاصه ، اشتهای کودکان و نیاز به مواد مغذی در رشد آنها منعکس می گردد.