دفتر مطالعات کشاورزی و اقتصاد آمریکا، پس از بررسی رژیم های لاغری گوناگون آنها را به چند دسته متفاوت از نظر مواد مغذی تقسیم یم کند، که شامل رژیم های پرچربی، کم کربوهیدرات ، چربی عادی ، کم چربی و بسیار کم چرب هستند.

رژیم های پرچربی و کم کربوهیدارت دارای کمتر از 20 درصد کربوهیدرات بوده و 55 تا65 درصد چربی دارند در این نوع رژیم های لاغری تولید کتون بالاست و اشتها تا حدود بسیار کمی تعدیل می شود. از این نوع رژیم ها می توان به انقلاب رژیمی دکتر اتکینز و رژیم های معتادان به کربوهیدرات اشاره کرد.

در رژیم های لاغری با چربی عادی و مواد مغذی متعادل، 20تا30 درصد کالری از چربی ها ، 15 تا 20 درصد کالری از پروتئین ها و وحدود 55 تا 60 درصد مابقی انرژی از کربوهیدرات ها تامین می وشند ، اما در رژیم های لاغری بسیار کم چربی ، فقط 10 تا 19 درصد کالری و یا حتی کمتر انرژی تامین می شود که با کاهش سریع وزن همراه ساتف اما رایج ترین نوع آن رژیم سنت است که 20 درصد کالری از گروه چربی هاست.

در مطالعه بر روی افرادی که از رژیم لاغری کم چربی انجام گرفته، دیده شد افرادی که از رژیم دسته ال پیروی می کنند4/6 کیلوگرم کاهش وزن داشته اند در حالیکه ، در دسته دوم8/3 کیلوگرم کاهش وزن دیده شده است. اما همواره متخصصان تغذیه به افرادی که از رژیم های لاغری متعدد استفاده کرده و در همه ناکام مانده اند، کاهش تدریجی وزن را توصیه می کنند.

همه رژیم های لاغری موجب کاهش وزن می شوند و تا حدودی بافت چربی را کم می کنند اما باید توجه داشت که در ازای این سود تا چه اندازه ضرر می کنید؟ به طور مثال ، در رژیم های لاغری پرچرب و کم کربوهیدرات وجود کتون ها و بروز کتوژنز باعث از دست دادن آب فراوان در ابتدای رژیم شده و کاهش وزن شدیدی را ایجاد می کند.

در این نوع رژیم های لاغری ، کمبود ویتامین هایی نظیر ویتامین B6,B1,E,A ایجاد می شود که همواره برای جلوگیری از بروز آن باید اقدام کرد. به علاوه، کمبود مینرال هایی نظیر کلسیم، منیزیم ، آهن و پتاسیم در آنها بسیار شایع است.

در ضمن در رژیم های لاغری بسیار کم چربی ، کمبود ویتامین Eو B12 بسیار شایع است. در حالیکه ، انتخاب غذاهای مناسب ، چربی متعادل و مواد مغذی کافی می تواند بسیار موثر عمل کند.

* تنوع و تعادل ،شعار تغذیه سالم

هرم غذایی در کشور ما از شناخته شده ترین اشکال آموزشی یک برنامه تغذیه ای سالم است. در این هرم گروه نان و غلات در پایین ترین قسمت قرار دارد و بیشترین سهم را در رژیم غذایی روزانه به خود اختصاص داده است. در حالی که در قسمت بالای هرم، گروه متفرقه که شامل قندهای ساده و چربی ها هستند. قرار دارد که سهم بسیار کوچکی را اشغال کرده اند و در بدنه هرم بسته به نیاز، سایر گروه های غذایی جای گرفته اند. گروه های غذایی که باید آنها را بشناسیم و از همه آنها به صورت متعادل مصرف کنیم به شرح زیر هستند:

ابتدا گروه نان و غلات که از انواع نان، برنج ، ماکارانی ، گندم و جو تشکیل شده ست. این گروه تامین کننده انرژی، بعضی از ویتامین های گروه B ، آهن و مقداری پروتئین است. توصیه می شود افراد بزرگسال روزانه حداقل 6 واحد از مواد غذایی این گروه را مصرف کنند. جالب است بدانید که هر واحد از گروه نان و غلات عبارت است از یک برش 30 گرمی از انواع نان های تافتون و سنگک ، چهار برش 30 گرمی نان لواش و یا نصف لیوان برنج و ماکارونی پخته . گروه بعدی میوه ها و سبزی ها هستند، این گروه شامل ، انواع سبزی های برگی ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای و میوه هایی نظیر مرکبات ، طالبی، موز و… هستند.

از آنجایی که این گروه مهم ترین منبع انواع ویتامین، املاح و فیبر مورد نیاز بدن هستند ، توصیه می شود روزانه 3تا5 واحد سبزی و 4-2 واحد از انواع میوه ها مصرف شود. هر واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط ، یک چهارم لیوان طالبی ، نصف لیوان حبه انگور ، نصف لیوان آب میوه و هر واحد سبزی معادل یک لیوان برگی خام مثل کاهو و اسفناج یا نصف لیوان سبزی پخته است.

گروه بعدی شامل شیر، ماست و پنیر می شود، با مصرف این ماد غذایی بخش مهمی از نیاز بدن ما به مواد مغذی مهمی نظیر پروتئین  ،کلسیم ، فسفر و بعضی از انواع ویتامینهای گروه B تایم می شود توصیه می کنیم که افراد بزرگسال روزانه 2 تا4 واحد از مواد غذایی این گروه مصرف کنند . هر واحد از این گروه معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست 45 تا60 گرم پنیر(دو قوطی کبریت پنیر) است.

گروه گوشت و تخم مرغ شامل گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله) ، گوشت های سفید)مرغ، ماهی و پرندگان) امعاء و احشاء (جگر ، دل ، قلوه ، زبان و مغز) و تخم مرغ است . با مصرف مواد غذایی این گروه بخش مهمی از نیاز بدن به مواد مغذی نظیر پروتئین ، آهن و روی تایم می شود، هر واحد از این گروه برابر است با 60گرم گوشت لخم پخته (دو قطعه خورشتی)، دو عدد تخم مرغ که برای افراد بزرگسال و سالم مصرف روزانه 2 واحد یا بیشتر از این گروه توصیه می شود. و اما آخرین گروه، شامل انواع مواد قندی و چربی هاست. توصیه می شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر مصرف کنند. روغن های جامد و مایع ، پیه ، دنبه ، کره ، خامه و سس های چرب مثل مایونز، انواع مربا، شربت ، قند و شکر ، انواع شیرینی های خشک و تر و شکلات مهم در این گروه جای گرفته اند.

باز هم می گوییم که ، هر یک از این گروه ها با ارزشمند و در کنار هم موجب حفظ و ارتقای سلامت می شوند.