بهینه سازی وضعیت سئو ( SEO ) وب سایت

بهینه سازی وضعیت سئو ( SEO )
در این مقاله قصد داریم تا به مواردی جهت بهینه سازی وضعیت سئو ( SEO ) بپردازیم. در چند سال اخیر موتورهای جستجو نظیر Google ، Bing  و حتی Apple  ، الگوریتم ها و فرایندهای یادگیری ماشین خود را  برای درک تجربه کاربر ارتقا بخشیده اند اما از آنجایی که الگوریتم هایشان پس از اتمام کار رباتهای پردازشگر تکمیل شد، (قسمتی از نرم افزار که به صورت دستی در اینترنت جستجو می کند)، شبیه سازی کارهای انسان برایشان سخت گردید و ساختن الگوریتم برای کاربرانی که می خواهند اکتشافاتشان را عرضه کنند، ممکن نیست!

در عوض موتورهای جستجو منطقی توضیح داده اند که بهترین دست آوردشان تجربه کاربر در وبسایت است. بعضی از معیارهایی که اکنون اندازه گیری می شوند؛ سرعت سایت، بهینه سازی موبایل، ساختار سایت، محتوا و مجموعه ای از سیگنال های دیگری ست که باید به الگوریتم این اندیشه را بیفکند که آیا وبسایت انتظارات کاربران موتورهای جستجو را برآورده کرده است یا خیر ؟ بنابراین وقتی که این  امر به SEO  شرکت ها، بازاریابها، مالکان وبسایت می رسد؛ به چه معنا خواهد بود؟

در واقع آنچه من و ده ها تن از متخصصان  صنعت SEO  سال ها پیش در موردش نوشته بودیم، اکنون به ثمر رسیده است. اکنون از دوره بهینه سازی موتور جستجو خارج شده و به عصر بهبود قابلیت جستجو یا همان SEO  وارد شده ایم.

این امر برای هر شخصی که بازاریابی دیجیتال را به خوبی انجام می دهد خبر بزرگی است. بدان  معنی که قماربازی دوام سیستم را کم و کمتر کرده و گروه هایی که بر تکنیک های black hats (تکنیک ها و تاکتیک هایی که فقط بر روی موتورهای جستجو تمرکز می کنند و به حضور بشر کاری ندارند و معمولا از راهنمایی های موتورهای جستجو اطاعت نمی کنند!) تکیه کرده اند، شاهد این بوده اند که تاثیر تلاش های شان کم و کمتر شده است.

بنابراین وبسایت ها چگونه باید بهینه شوند که نقش تجربه کاربر پررنگ تر شود؟

پرسش سوالات، پاسخ هایی را در پی دارد

پیش از این بازاریابان می خواستند به معانی کلماتی نظیر تراکم کلمه کلیدی، پروفایل های متا و نمونه های لینک خدشه وارد کنند. آنها همه چیز را مقداردهی کرده بودند و همه اینها هنگامی احساس می شد که در یک صفحه اکسل جای گذاری شده بود.

این مشکلی است که موتورهای جستجو می خواهند آن را حل کنند و شما باید خود را با تغییراتی که توسط آنها ایجاد شده است، سازگار کنید.

مشخصاً شما باید در هر مرحله از طراحی وب و فرایند های بازاریابی وبسایت خود، در مورد بازدیدکنندگان وبسایت فکر کنید و این به راحتی با رسیدگی به سوال و جواب هایی که حین کمپین بازاریابی ممکن است به ذهن تان خطور کند، امکان پذیر است.

برای مثال، اگر در حال طراحی صفحه وب هستید و شگفت زده اید که چگونه آن را در نتایج جستجوی گوگل ظاهر کنید، باید با این سوال که مشتریان تان چه چیزی را در موتور جستجو تایپ می کنند استارت بزنید.. پیش از این بازاریاب ها باید عباراتی نظیر “لاستیکهای برفی ” یا “خسارات سنگین تولیدات ” را بهبود می بخشیدند.

اما روش های جستجو، معناگرایانه تر شده اند، و مردم دیگر زمان زیادی را صرف تایپ اصطلاحات عمومی نمی کنند، بلکه بیشتر در مورد آنها سوال می پرسند.

بنابراین نتیجه جستجوی عبارت “لاستیکهای برفی ” این است که ؛ بهترین لاستیک های برفی برای FORD  ۲۰۰۸ f 150 چیست؟

کمپین هایی که به سوالات مشتریان شان پاسخ می دهند، امکان برنده شدن در رتبه بندی موتور جستجو را برای خود فراهم کرده اند. از ذکر بیش از حد کلمه کلیدی در متن دست بکشید! و به جای آن از خود بپرسید مشتریان تان به چه کمکی نیاز دارند.

پذیرش موبایل
اگر شما ده سال پیش زیر صخره زندگی می کردید، ممکن بود با شنیدن اینکه اکثر مردم از تلفن های هوشمند استفاده می کنند و تلفنهای هوشمند نسبت به دسکتاپ حجم جستجوی بیشتری را به خود اختصاص می دهند شوکه شوید! ولی اگر در جهانی همراه با ما زندگی می کردید، این چنین شگفت زده نمی شدید! از این نظر، اگر همگان موبایل را برای جستجو دروب بکار می برند، شما نباید سایت تان را برای ترافیک موبایل بهبود ببخشید؟

سال گذشته، Google با انتشار الگوریتمی اپدیت و مخصوص امواجی را در انجمن گوگل منتشر ساخت که میدان دید سایت های بهینه موبایل را نسبت به دیگر رقبا ارتقا بخشید. این عبارت را بازاریابان با علاقه خاصی “mobilegeddon ” نامیده اند و دلیلی شد که بازاریابان دیجیتال را به جنبش درآورد.

سرجمع mobilegeddon باعث شد که نتایج جستجو علاوه بر تاثیری که در کسب و کارهای کوچک دارد، در زمینه های دیگر نیز مفید واقع شود. در واقع، بیش از ۴۰درصد از ۵۰۰ وبسایت موبایل، در زمان بروز رسانی بهینه سازی نشده بودند که البته فکر کردن به این موضوع که همه این اتفاقات در کمتر از یکسال اتفاق افتاده است سرسام آور می باشد! از این رو، برخی از مارک های بزرگ در بازدید آنلاین از سایت خود به موفقیت های بزرگی دست یافته اند و در واقع آنچه که همه باید یاد می گرفتند؛ این بود که باید نیازمندی های کاربران اینترنت موبایل را اولویت بندی می کردیم. مشاهده می کنید که، کاربران موبایل به اندازه کاربران دسکتاپ پهنای باند ندارند. آنها اطلاعات شان نیز محدود بوده و سرعت اینترنت شان هم بسیار پایین تر از یک کامپیوتر است. از این رو ، اگر آنها تلاش می کنند که انیمیشن و داده های بسیاری را از سایتی دانلود کنند؛ هدف شان این است که بعضی چیزها را همواره در گوشی خود داشته باشند.

من اخیراً با Mitul Gandhi ، یک متخصص SEO  و بنیانگذار  SEOClarity ، نسل بعدی پلت فرم SEO  در سطح سازمانی، جلسه ای داشتم.

Mitul می گوید: “موتورهای جستجو وقتی برای بهینه سازی موبایل به کار برده می شوند ، دیگر کسی را دست نمی اندازند..” Google صفحات AMP  را منتشر کرده است، ابزارهای آن به طراحان وب این اجازه را می دهد که به سرعت، صفحات شان را برای دستگاه های موبایل بهینه سازی کنند، و Apple درحال ساخت الگوریتم نهایی مبتنی بر فعالیت های کاربران موبایل براساس سهم عظیم خود در بازار تلفن همراه است.

چنانچه Mitul گفته است، Google  اخیراً محصولی تحت عنوان صفحات AMP  را منتشر کرده است که قصد دارد بر سرعت صفحات موبایل بیفزاید. این محصول راه حل بسیار مناسبی برای دارندگان وبسایت و بازاریابانی ست که مدارک طراحی وب ندارند؛ اما می دانند که برای وفق دادن کاربران موبایل با وبسایت خود باید که تغییرات بزرگی در وبسایت اعمال کنند.

به معیارهای تجربی  کاربر خود توجه داشته باشید
هنگامی که محتوای وبسایت خود و کارآزمودگی موبایل را بهینه سازی کردید، مراحل بعدی بر داده محوری تاکید دارند. اکنون باید بدانید هنگامی که بازدیدکنندگان وارد وبسایت شما می شوند چه اتفاقی می افتد و چگونه با صفحه شما تعامل می یابند. برای این کار می توانید ابزارهای قوی نظیر آنچه که گروه Mitul پیشنهاد می دهد را به کارببرید یا اگر بودجه کافی ندارید می توانید داده های تحلیلی را در گوگل جستجو و تحلیل کرده تا ببینید کدام یک رایگان است.

اگر سیگنال هایی از شما بخواهند که یک تجربه کاربری مثبت غیر از محتوای سایت و سرعت موبایل فراهم کنید، شما چه کاری انجام داده و یا چه چیزی را جستجو می کنید؟

برای این کار پارامترهایی نظیر زمان در سایت، نرخ پرش، بازدید از هر صفحه، نرخ بازگشت بازدید کنندگان و مکالمات را در نظر بگیرید. این داده ها درباره اینکه آیا بازدیدکنندگانی که برای اولین بار وارد وبسایت شما شده اند لذت برده اند یا خیر، بینشی را عطا می کند. هنگامی که مشکل صفحات و یا بخش ها را تشخیص دادید ؛ از طریق تست A/B روی بهینه سازی سایت کار کنید.

دلیل شما برای انجام این کار این است که اکنون موتورهای جستجو به اطلاعاتی که ناشی از استفاده مردم از مرورگرهای اینترنت  است، نفوذ کرده اند. Google , Bing   Appleدرحال پیگیری آنچه که شما از طریق مرورگرتان انجام دادید، هستند. چرا آنها میلیون ها دلار به قطعه ای از نرم افزار که رایگان در نظر گرفته شده می پردازند؟ Google chrome ، Microsoft Edge  و Apple Safari  همه به شما اتهام جاسوسی زده و گزارشی از بعضی داده ها را به خالقان خود ارائه می کنند. اکنون نمی توانم وانمود کنم که می دانم آنها از داده ها برای دلایل ناهنجار استفاده می کنند ولی واقفیم که آنها از داده ها برای دانستن اینکه آیا کاربران یک تجربه کاربری مثبت در وبسایت دارند یا خیر استفاده می کنند. معیارهایی که گفتم فقط برای اندازه گیری به کار می روند، همانهایی هستند که مرورگرها از آنها به موتورهای جستجو گزارش می دهند.

رسانه اجتماعی را فراموش نکنید!
در نهایت شما باید این اطمینان را ایجاد کنید که در استفاده از شبکه های اجتماعی فقط به تعریف کردن (یا  اغراق) نمی پردازید جدا از اینکه صنعت شما چقدر خشک و کسل کننده است، نیاز دارید که رسانه های اجتماعی را به کار ببرید. ما چندین مشتری B2B در بعضی از صنایع راکد که همچنان فعالانه در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکداین شرکت می کنند؛  داریم. دلیل اینکه آنها از ما استفاده نمی کنند این است که گمان می کنند در حال جذب گروهی از مشتریان فیسبوک  هستند ولی می دانند که موتورهای جستجو راهنمایی های بزرگی درباره اینکه آیا یک سایت تجربه کاربری مثبت پیشنهاد می کند یا خیر را از سیگنالهای رسانه های اجتماعی دریافت می کنند.

با این همه، اگر شما از چیزی آنلاین لذت ببرید معمولا چه کاری انجام می دهید؟ درباره آن صحبت می کنید. مردم درباره ی بسیاری موارد در کجا صحبت می کنند؟ در رسانه های اجتماعی!

از این رو ، تلاش برای سنجیدن اینکه آیا یک سایت تجربه کاربری عالی را فراهم می کند منطقی ست که ممکن است ردپایی از سیگنال نیز در آنجا وجود داشته باشد.

بنابراین هنگامی که در رسانه های اجتماعی پست می گذارید، اطمینان حاصل کنید که لینک ها را در صفحات سایت قرار داده اید و لینک بازگشت را نه تنها در صفحه خود بلکه در صفحه ی محصولات، صفحه اطلاعات شرکت و موقعیت تان نیز قرار دهید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بر مقصود مشتری تمرکز کنید تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب کنید

اینها همه مکان هایی هستند که باید از شبکه های اجتماعی سیگنال دریافت کنند و به همین دلیل است که شما باید وبلاگ نویسی کنید. وبلاگ ها نه تنها محتوای خوبی برای بازدیدکنندگان شما فراهم می کنند بلکه رسانه های اجتماعی را به اشتراک گذاری و تعامل تشویق می کنند که این امر هم منجر به سیگنال های اجتماعی که در چند پاراگراف قبلی در مورد آن صحبت کرده بودیم می شود.

بنابراین اگر شما از اینکه چگونه سایت تان رتبه خوبی را در میان موتورهای جستجو کسب کرده است و نیز از رازی که باعث این امر شده است تعجب می کنید، می توانید در مورد بعضی از معادلات محرمانه که به خوبی لینک ها را متعادل می کند، و همینطور تراکم کلمات کلیدی فکر کنید. بهبود قابلیت جستجو تلاشی ادراکی و معمولی است  که هرکس با زمان و تلاش اندک می تواند آن را کشف کند.

تکنیک های رشد سریع سئو برای سنجش کسب و کار

شما به چیزی فراتر از یک وب سایت بزرگ نیاز دارید و آن تکنیک های رشد سریع سئو می باشد.

تکنیک های رشد سریع سئو
در بازار رقابتی امروز، تقریباً موفقیت در بازاریابی دیجیتال بدونِ داشتن یک وب سایت پربازدید غیر ممکن است. کسب و کار های آنلاین روی بخش بزرگی از درآمدهای امروزه حساب باز می کنند و در بسیاری از بازارهای خرید و فروش، خریداران ترجیح می دهند محصولی را با یک قیمت ارزان تر و یا با بهترین گزینه ارزشی خرید کنند. اگر می خواهید سهمی در این میان داشته باشید، متکی بودن بر یک وب سایت با یک رابط خوب کافی نیست. شما باید بر روی استراتژی ها و تکنیک های رشد سریع سئو تمرکز کنید، و خودتان را در گوگل قابل مشاهده نمایید.

چندی پیش، حرفه و تخصصی نسبتاً جدید معرفی شد که – بهینه سازی موتور جستجو سئو (SEO) نام دارد. امروزه این عنوان، تکامل یافته و به یک ضرورت برای هر کسب و کار آنلاین تبدیل شده است.  سئو به صاحبان وب سایت این قدرت را می دهد که رتبه بهتری در گوگل داشته باشند و به طور کلی، به درآمد بیش تری در چشم انداز های دیجیتالی دست یابند.

 

بسیاری از افرادی که از رویکردهای اشتباه استفاده می کنند بر روی” رویکرد انتشار و درخواست” تمرکز کرده اند. اما افراد کمی هستند که مانند حرفه های دیگر درک می کنند کهSEO بسیار فنی ست و باید با مراقبت اجرا شود. یکی از بزرگ ترین چالش ها همراه شدن با تغییرات الگوریتم گوگل است. بطور کلی، اینترنت دائماً در حال تحول است و تلاش های سئوی عظیمی برای یک وب مستر نیاز است تا با فرآیندهای تغییرات مداوم گوگل همگام شوند.

در این مقاله، به سه حوزه اساسی می پردازیم تا به افزایش نرخ رشد شما بدون صرف یک ریال در تبلیغات، کمک کرده و تکنیک های رشد سریع سئو را بیاموزیم. امیدواریم مفید واقع شوند. با ما همراه باشید.

مراقب جنبه های فنی سئو باشید
بهینه سازی موتور جستجو باید از همان ابتدا بخشی از طرح شما باشد. چرا که چیزهای متعددی وجود دارند که می توانند باعث تخریب وبسایت شما شده و در اجرای یک کسب و کار اینترنتی موفق مانع شوند.

ابتدا، شما نیاز به بررسی فایل robots.txt خود و متاتگ های روبات (robots META tags) دارید. هر دوی اینها برای محدود کردن دسترسی گوگل به فایل های خاص استفاده می شوند. گاهی اوقات، مدیران سایت ها ممکن است برخی صفحات را اضافه کنند که نباید در لیست اضافه شوند. در نتیجه، برخی از مقالات شما، نشان داده نخواهند شد.

معماری وب سایت شما و نقشه سایت XML  ، باید بی عیب و نقص باشد. ربات های گوگل، و crawler ها (برنامه ای که بطور سیستماتیک

وب ها را برای ایجاد ایندکسِ داده “index” مرور می کند) گاهی وارد صفحات وب شما خواهند شد که به دسترسی کامل منابع خاص نیاز دارند. این همانجایی است که قابلیت های فنی وارد میدان می شوند. معماری وب سایت شما باید به منظور بهبود تجربه مشتری و ارائه هدایت آسان طراحی شود. در غیر این صورت، هم مشتریان و هم گوگل ممکن است متوجه برخی از مطالب شما نشوند.

از  پیاده سازی استراتژی های بهینه سازی تجربه ی مشتری اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که هر قطعه از محتوای موجود در وب سایت شما بر محور کاربران نهایی است. صرفه نظر از دستگاه کاربران – دسکتاپ و یا تلفن همراه – باید قادر به گشت و گذار راحت و سریع در صفحات شما باشند.

حال اجازه دهید در مورد دامنه به عنوان یک کل صحبت کنیم:
وب سایت شما باید در کشوری که در آن در حال انجام کسب و کار هستید ثبت شود. همانطور که آمریکایی ها برای دستیابی به نتایج بهتر در جستجوی محلی، باید در فکرِ داشتن دامنه های محلی مانند .CO و .uk  و … باشند ما ایرانی ها هم به دامنه های ir. و همان com. نزدیک می شویم.

مطلب پیشنهادی: حقایق مهم درباره اسامی دامنه ها

از سوی دیگر، اگر شما یک شرکت چند ملیتی هستید، و یا اگر خدمات شما صرفاً از طریق اینترنت ارائه می شود، می توانید به دنبال نام های دامنه ی اصلی باشید. همه برای به دست آوردن یک دامنه ای com. تلاش می کنند، اما شما می توانید هر ترکیبی را انتخاب نمایید. رتبه بندی در گوگل به بسیاری از عوامل دیگر نیاز دارد و نام دامنه شما واقعاً نقش بزرگی در این موضوع ایفا نمی کند!

نکته دیگری که ارزش توجه دارد این است:

تلاش برای راه اندازی یک وب سایت دو زبانه ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما اگر شما یک وبلاگ نویس تازه کار هستید، بهتر است کارتان را با یک زبان شروع کنید.

روی جستجوهای کلمه کلیدی سرمایه گذاری کنید
هر یک از پست های وبلاگ به صورت راهبردی ایجاد شده باشند. پست باید حول یک اصطلاح و یا عبارت خاص متمرکز باشد که به عبارت دیگر  کلیدواژه نام دارد. این کلمه کلیدی دقیقاً همان چیزی ست که کاربران در گوگل تایپ می کنند تا شما را پیدا کنند. زمانی که کاربران کلمات کلیدی خاصی را جستجو می کنند، تلاش شما باید در راستای ارتقای محتوا با کلمه کلیدی درست و ظاهر شدن آن در صفحه اول باشد. بدیهی است، هر چه میزان موفقیت شما در استراتژی های بازاریابی محتوا بیش تر باشد، ترافیک و موقعیت شما در گوگل نیز بیش تر خواهد شد.

قبل از ایجاد محتوا، باید کلیدواژه ای را پیدا کنید که محتوای شما بر مبنای آن ایجاد می شود.  هیچ دلیلی وجود ندارد که شما به دنبال کلمات کلیدی با ترافیک کم یا دشواری زیاد باشید. در عوض، باید به دنبال عباراتی باشید که ترافیک متوسط ​​و دشواری کم یا دشواری متوسط ​​و ترافیک بالا دارند. یک فرد غیرمتخصص نیز می تواند تمام رویکرد را با استفاده از طراح کلمه کلیدی گوگل انجام دهد. قانون کلی این است – بر روی کلیدواژه هایی تمرکز کنید که به محصول شما اشاره دارند و کلمات کلیدی مشابه را برای حمایت از اهداف اصلی خود به کار گیرید.

وبلاگ ها و محتوای بزرگ بسیار اهمیت دارند
عصر انتشار محتواهای عظیم و فتح جهان آن مدت هاست که آغاز شده است. به نظر من محتوای عالی، دیگر پادشاهی نمی کند! زیرا محتواهای بزرگ بسیار زیادی بر روی اینترنت وجود دارد، و حوزه ی SEO  نمی تواند این همه پادشاه را از آنِ خود کند. راز کار در عوامل دیگری مانند بازاریابی محتوا، راهبردهای ارتقای محتوا و دیگر اسرار رشد سریع نهفته است.

یکی از بهترین راه ها برای انتشار و ترویج محتوای عالی و افزایش نرخ تبدیل و همینطور تکنیک های رشد سریع سئو ، داشتن یک وبلاگ است. به محض آنکه وبلاگ خود را راه اندازی کردید و مطالب خود را ایجاد نمودید،  باید بر روی لینک سازی تمرکز نمایید. به عبارت دیگر، شما باید محتوای بصری ایجاد کنید – در شکل یک ویدئو و یا مقاله – که بعداً توسط دیگر وبلاگ نویسان در وب سایت های خودشان به اشتراک گذاشته خواهد شد. تا اندازه ای این موضوع نشان دهنده ورود نویسندگان منابع دیگر به وب سایت شما است. یک Backlink  نشانه اعتماد دیگر متخصصان حاضر در صنعت شماست. صرف نظر از محصولات یا خدماتی که شما ارائه می کنید، ساخت لینک یک استراتژی است که رتبه بندی وب سایت شما را بهبود می بخشد.

مطلب پیشنهادی: لینک داخلی و لینک خارجی در سئو چه چیزهایی هستند؟

با این حال، شما باید هنگام انتخاب یک موضوع برای محتوای خود بسیار وسواس به خرج دهید و بهترین را گلچین کنید. همیشه محتوای خود را با در نظر گرفتن خریداران و تاثیرگذاران بالقوه ایجاد کنید.

هنگام رویارویی با استراتژی های بازاریابی محتوا، باید از مقررات خاصی پیروی کرد. نیازی به گفتن نیست که تمام مقالات و فیلم های شما تا حدودی به هر آنچه که ارائه می دهید مربوط می شوند. محتوای شما باید آموزنده، مرتبط و منحصر به فرد باشد. فراموش نکنید که به وب سایت های محبوب و تاثیر گذارانی که به محصول شما ارزش می دهند، اشاره کنید.

مطلب پیشنهادی: سوالات مصاحبه برای یافتن بهترین بازاریاب محتوا

می شود گفت که باید برای ترویج، محتوا را ارتقا دهید. شما می توانید SEO خود را با تمرکز بر محتوای بلند تر با تعداد زیادی از تصاویر، لینک ها و قالب بندی های جالب و گرفتن لینک ها و اشتراک های اجتماعی بهبود بخشید.

بدیهی است کمپین های ایمیل روشی خوب برای جذب بازدید کننده به سمت وبلاگ و افزایش نرخ تبدیل است. از سوی دیگر، رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای تعامل با مخاطبان بالقوه است. لطفا در نظر داشته باشید که سیستم عامل های مختلفی برای کسب و کار های مختلف کار می کنند، و تنها از طریق انجام تحقیقات مناسب و آزمایش می توانید سریع تر از رقبای خود بهترین پلت فرم را برای رشد کسب و کارتان پیدا کنید.

تکنیک های رشد سریع سئو به سرعت گرفتن رتبه ی شما در صفحات گوگل کمک می کنند.

نویسنده: احسان جهاندارپور

مربی استارتاپ و هکر رشد. او به شرکت هایی مانند مایکروسافت، PETRONAS، و BBDO  در رشد کسب و کارشان کمک می کند.