پیتزا لذیذترین غذای خطرناک

یکی از محبوب ترین غذاهایی که جوانان و نوجوانان و متاسفانه بچه ها از آن استفاده می کنند، پیتزاست. اکثر متخصصین تغذیه ، مصرف پیتزا را به دلیل سوسیس و کالباس  انرژی فراوانی که دارد، توصیه نمی کند، مطالعات نشان داده است که مصرف مداوم غذاهایی که سوسیس و کالباس از اجزای اصلی آنهاست ، التهاب روده و معده را به همراه دارد و با مصرف طولانی مدت آ« فرد مستعد سرطان ، خصوصا سرطان کولون نیز می شود، دکتر مظهری معتقد است که انواع همبرگر و پیتزاها ضمن اشتها آور بودن ، فاقد محتوای لازم بوده و باعث انباشتگی انرژی و در نتیجه چاقی می شوند . اما استفاده از گوشت مرغ و انواع گوشت سفید به جای سوسیس و کالباس به همراه انواع سبزیجات در تهیه این غذا نه تنها ممانعتی در مصرف پیتزا ایجاد نمی کند، بلکه یک غذای اصلی  کامل برای همه گروه های سنی فراهم می کند که از مزه بی همتایی نیز برخوردار است.

شیر موز به جای شیر

امروزه، اکثر بچها ها قبل از رفتن به مدرسه اصلا صبحانه نمی خورند . در عوض در زنگ های تفریح از انواع شکلات ، کاکائو، چیپش و بیسکوئیت استفاده می کنند. در هنگام برگشت به خانه هم با آلوچه و لواشک اشتهای خود را کور می کنند و جایی برای ناهار باقی نمی گذارند. به جای یک عصرانه مغذی به خوردن شیرینی ات می پردازند و کمتر از میوه ، شیر و لبنیات و انواع سبزی های خام استفاده می کنند. بچه ها به دلیل بوی شیر، آن را دوست ندارند و اصلا از این نوشیدنی استفاده نمی کنند در حالی که می توان به جای شیر، شیر موز، شیر کاکائو(با کاکائو کم) و شیر هویج را به بچه داد با این کار یک عادت بد به یک عادت خوب تبدیل می شود همچنین می تون با استفاده از ، ذرت بو داده (پاپ کورن) و انواع کیک های خانگی در کنار شیر یک عصرانه کامل برای بچه ها تهیه کرد.

دکتر مظهری در زمینه مصرف شیر می گوید: مصرف فرآورده های لبنی نظیر شیر و ماست در دوران کودکی به دلیل پروتئین و کلسیم فراوانی که دارند، نه تنها مانع از بروز پوکی استخوان در سنین سالمندی می شود بلکه میزان قد را نیز افزایش می دهد ، زیرا در صورتی که فرد استعداد بلندی قد را از نظر ژنتیکی نیز داشته باشد، عواملی چون عدم تامین ریز مغذی ها و سیری زودرس ناشی از مصرف تنقلات مصنوعی در کوتاه قدی بسیار موثر است.

 

اهمیت صرف صبحانه

مطالعات دهه اخیر نشان داده است که تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری انها داشته باشد. در شرایط ناشتائی کوتاه مدت طبیعی مکانیسم هموستاتیک ، گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می دارد که بر عملکرد مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتائی طولانی تر باشد نگهداری قند خوب در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود با وجد اهمیت بسیار صبحانه در سلامتی کودک بسیاری از کودکان میلی به خوردن صبحانه ندارند اگر کودک شما به خوردن صبحانه های سنتی مثل پنیر علاقه ندارد، سعی کنید برایش خامه یا شکلات صبحانه تهیه کنید. بسیاری از خطراتی که سلامت انسان های امروز را تهدید می کند، مثل بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون، ریشه در چاقی و رژیم بد غذایی دارد. این خطرات که روزگاری متعلق به افراد مسن بود، روز به روز در حال حرکت بیشتر به سمت سنین پایین است تا جایی که در حال حاضر بسیاری از کودکان هم دچار چاقی و حتی کلسترول بالای خون هستند . علت این امر در سنین کودکی از چند جهت قابل بررسی است : اول اینکه کودکان رژیم غذایی مناسبی ندارند و دوم اینکه این قدر پای کامپیوتر و تلویزیون و بازی های ویدیویی نشسته اند که دچار چاقی ناشی از کم تحرکی شده اند. تمامی این عوامل نه تنها در زمان کودکی سلامت فرزندان ما را تهدید می کند بلکه حتی در آینده نیز آنها را با مشکلاتی نظیر سرطان و چاقی روبرو خواهد کرد ، به طوری که هم اکنون فقط در آمریکا، 40 درصد بچه ها یکی از عوامل خطرزای ابتلا به بیماری قلبی را دارند. پژوهش های آماری نشان می دهد که حدود 40 درصد بچه های سنین مدرسه ، بدون صبحانه روزشان را آغاز می کنند. این در حالی است که به دلیل گذاشته شده است. به علاوه خوردن یک صبحانه سالم باعث می شود نیازهای تغذیه ای کودک در طول روز بهتر برآورده شو، کنترل وزن برای آنها راحت تر باشد و سطح کلسترول خون آنها کاهش یابد، هم چنین کودکانی که قبل از مدرسه رفتن صبحانه می خورند، کمتر از کلاس ها غیبت می کند، کمتر دچار دل درد و نارحتی هایی دیگر می شوند و در طول روز برنامه غذایی بهتری را ادامه می دهند که باعث می شود سطح مواد معدنی و ویتامین ها مثل کلسیم، فسفر ، منیزیم و ویتامین B12,C,A و ریبوفلاوین در بدن آنها بچه های صبحانه نخور بیشتر باشد . از طرف مقابل ، ثابت شده که بچه هایی که صبحانه نمی خورند.، به احتمال بیشتری در طول روز به خوردن غذاهای پرچرب که از لحاظ تغذیه ای ارزش ندارند، روی می آورند و همین مسئله باعث بیمار شدن و ایجاد مشکلات آینده برای آنها می شود . البته اگر برخوردن صبحانه تاکید داریم منظورمان صبحانه سالم است . چرا که بعضی از بچه ها عادت دارند روزشان را با خوردن بیسکویت و شکلات و این جوز چیزها شروع کنند که اصلا صبحانه سالمی به حساب نمی آید. مجبور باشند برای رسیدن به مدرسه مدت زیادی در راه باشند که به همین دلیل باید صبح بسیار زود بیدار شوند، بعضی از بچه ها هم صبح ها احساس گرسنگی نمی کنند ، همه این مسائل با شرع صبحانه با مقدار کم و عاد دادن کودک به تکرار هر روزه این کار ، حل خواهند شد.